Toevallig las ik uw verhaal over de spelling problemen van uw zoon.
Als ervaren remedial teacher zet ik mijn vraagtekens bij anderhalf jaar RT zonder resultaat. Het verhaal zoals u dit beschrijft roept bij mij al gelijk een aantal vragen op:
- Is uw zoon al eens getest op dysorthografie?
- Dyslexie (voor alleen spelling) is ook een mogelijkheid. Is hij daar op getest?
Sommige kinderen met dyslexie leren lezen oa. d.m.v. taalgevoel, interesse en intelligentie, maar losse woorden lezen(zonder context) en spelling kunnen een struikelblok vormen.
- Ik zelf zou na zo'n lange tijd me afvragen of het niet verstandiger is om te kijken naar alternatieven als een spiekschrift, kijken naar wat hij wel al kan met spelling.
- Mocht uw zoon dyslexie hebben, dan kan het heel lang duren voor er resultaat is.
En misschien blijft het een zwakke plek en kunnen compenserende maatregelen beter helpen (zoals een spiekschrift of het leren werken met de computer.
- Hoe gaat het met de spelling in de klas, in zijn schriftelijke werk? CITO kan een druk leggen op kinderen.
- Krijgt u tussendoor, na een week of 6-8 een soort update van de RTer n.a.v. een toetsje dat gedaan is om de vorderingen bij te houden van de RT?
- Ik zou uw vragen ook zeker bespreken met de RT-er.
- Blijf de nadruk leggen op dingen die hij wel goed kan, het zou zonde zijn als hij een soort faalangst/weinig zelfvertrouwen ontwikkelt.
Dit zijn een aantal vragen/opmerkingen die ik me zo stel n.a.v. uw bericht.
Conclusie: anderhalf jaar geen resultaat vind ik persoonlijk erg lang, ik zou zelf na een periode van twee keer 6-8 weken geen resultaat (n.a.v. eigen toetsen) mijzelf afvragen of er niet iets meer aan de hand is dan alleen verkeerd aangeleerd.
Mocht u nog vragen hebben, mag u mij altijd mailen.
Met vriendelijke groeten,
Stefanie