duur R.T. traject

  • Peet

    Hallo,

    Sinds anderhalf jaar krijgt mijn zoon (9) R.T., voor spelling. Eerst op school (maar dat was meer reteaching) en sinds bijna een jaar via een particuliere R.T.-er. School gaat uit van dysorthografie, de R.T.-er gaat er vanuit dat het hem verkeerd is aangeleerd.

    Zoon ervaart het als belastend: veel oefenen, 1x pw naar RT, nog steeds slechte resultaten (scoort alleen maar “E”-s), maar goed het is natuurlijk wel belangrijk om zo goed mogelijk te kunnen spellen. Lezen gaat trouwens prima (eind groep 5: AVI uit).

    Wie kan me vertellen hoelang een R.T.-traject meestal duurt voor je resultaten ziet? Is het nodig om jaren dat te blijven doen, of moet je op een bepaald moment een andere benadering gaan kiezen?

    Ik hoor het graag,

    groeten,

    Peet

  • tili

    Hai,

    het is heel moeilijk om op afstand te beoordelen hoelang een traject moet duren, maar dat de beide partijen die nauw samenwerken met uw school niet hetzelfde denken, zal de verbetering niet bevorderen.

    Zowel de school als de rt-er is in staat onderzoek te doen naar het probleem. De rt-er tot op zekere hoogte. Deze mag geen diagnose "dysorthografie' stellen, maar kan wel meten wat de achterstand is en waar het probleem zit. Een school kan wel onderzoek aanvragen om een orthopedagoog een diagnose te laten stellen. Doe hij nog steeds mee met het programma van de klas? Ik kan me zo voorstellen dat werk op zijn niveau hem tot betere inprenting en prestaties brengt. Ter info; ik ben zelf leerkracht en rt-er.

  • stefanie

    Toevallig las ik uw verhaal over de spelling problemen van uw zoon.

    Als ervaren remedial teacher zet ik mijn vraagtekens bij anderhalf jaar RT zonder resultaat. Het verhaal zoals u dit beschrijft roept bij mij al gelijk een aantal vragen op:

    - Is uw zoon al eens getest op dysorthografie?

    - Dyslexie (voor alleen spelling) is ook een mogelijkheid. Is hij daar op getest?

    Sommige kinderen met dyslexie leren lezen oa. d.m.v. taalgevoel, interesse en intelligentie, maar losse woorden lezen(zonder context) en spelling kunnen een struikelblok vormen.

    - Ik zelf zou na zo'n lange tijd me afvragen of het niet verstandiger is om te kijken naar alternatieven als een spiekschrift, kijken naar wat hij wel al kan met spelling.

    - Mocht uw zoon dyslexie hebben, dan kan het heel lang duren voor er resultaat is.

    En misschien blijft het een zwakke plek en kunnen compenserende maatregelen beter helpen (zoals een spiekschrift of het leren werken met de computer.

    - Hoe gaat het met de spelling in de klas, in zijn schriftelijke werk? CITO kan een druk leggen op kinderen.

    - Krijgt u tussendoor, na een week of 6-8 een soort update van de RTer n.a.v. een toetsje dat gedaan is om de vorderingen bij te houden van de RT?

    - Ik zou uw vragen ook zeker bespreken met de RT-er.

    - Blijf de nadruk leggen op dingen die hij wel goed kan, het zou zonde zijn als hij een soort faalangst/weinig zelfvertrouwen ontwikkelt.

    Dit zijn een aantal vragen/opmerkingen die ik me zo stel n.a.v. uw bericht.

    Conclusie: anderhalf jaar geen resultaat vind ik persoonlijk erg lang, ik zou zelf na een periode van twee keer 6-8 weken geen resultaat (n.a.v. eigen toetsen) mijzelf afvragen of er niet iets meer aan de hand is dan alleen verkeerd aangeleerd.

    Mocht u nog vragen hebben, mag u mij altijd mailen.

    Met vriendelijke groeten,

    Stefanie