www.pepijncoaching.nl

Heeft u soms het gevoel dat er meer in een leerling zit dan eruit komt?

Heeft een leerling problemen met lezen, spellingsproblemen, automatiseren van tafels en/of klokkijken?

Is een leerling dyslectisch of heeft hij of zij moeite met rekenen?

Heeft een leerling last van faalangst, concentratieproblemen, boosheid of is hij of zij extreem bang voor iets?

Raakt een leerling in paniek als hij of zij twee opdrachten tegelijk krijgt?

Heeft een leerling moeite met het verwoorden van een strategie?

Zegt een leerling wel eens: “Mijn hoofd zit zo vol”?

De kans is groot dat deze leerling een beelddenker is.

Beelddenken is anders

Beelddenken is intuïtief, associatief denken in beelden en/of gevoelens, zonder woorden. Met dit vermogen wordt iedereen geboren. Taaldenken gebeurt juist wel in woorden en begrippen, met logische stappen in het denkproces. Taaldenken moet je leren. Beelddenkers hebben hier vaak grote moeite mee. Problemen komen in het basisonderwijs voor het eerst aan het licht.

Natuurlijk kunnen taaldenkers problemen krijgen bij het leren, maar in ons huidige onderwijssysteem zijn het vooral beelddenkers, die tegen problemen aanlopen.

Bij deze problemen kunt u denken aan:

het automatiseren van tafels

spelling

rekenen

lezen

concentratie

werkaanpak

gedrag (ADHD, ADD en NLD, etc.)

De oorzaak van deze problemen ligt in het feit dat ons onderwijssysteem verbaal en opeenvolgend is ingesteld. Beelddenkers verwerken de informatie met al hun zintuigen tegelijk: horen, zien, doen en voelen. Alleen op deze manier zijn zij in staat om een beeld te vormen bij de aangeboden stof en in staat om de stof te verwerken en te onthouden.

De presentatie

Tijdens de presentatie wordt verteld wat beelddenken is en hoe u dit kunt herkennen in de groep. Ook wordt ingegaan op de relatie tussen verschillende vormen van leer- en gedragsproblemen en beelddenken. Tevens wordt besproken welke aanpak bij een beelddenker aansluit.

Tijdens de presentatie wordt veel aandacht besteed aan de praktijk middels videobeelden, praktijkvoorbeelden, oefeningen en praktische tips. Ook krijgen de deelnemers gelegenheid eigen praktijksituaties

informatie www.pepijncoaching.nl

www.mischaput.nl[

Docent(en):

Anne Marie van Herwaarden

Mischa Put

Vorm Individueel (voor beschikbare data zie websites)

Teamscholing

Ouderavonden

Studiedagen

Doelstelling:Beelddenkers in de groep herkennen

Relatie beelddenkers en leer- en gedragsproblemen leggen

Begeleiding van beelddenkers in de groep

Kosten: Op aanvraag

Beschikbaar voor: Leerkrachten, Intern Begeleiders, Remedial Teachers

Cursusmateriaal Geleverd door docent