NIO toets nu met duidelijke uitleg en online kennis mee te maken.

  • Floris

    NOORD-HOLLAND - Bijna ieder huisgezin met kinderen op de basisschool kent het wel; stress voor de Nio-toets. Met behulp van de website WWW.NIOTOETS.NL is dat nu definitief verleden tijd.

    Veel leerlingen van de Noord-Hollandse basisscholen krijgen dit jaar weer de Nio-toets. De Nio-toets is op veel scholen de vervanger van de Cito-toets en bepaalt dus voor een groot gedeelte welk onderwijsniveau een leerling vanaf de basisschool gaat volgen. Zaak dus om goed te scoren.

    Daar waar de Cito-toets wel veelvuldig te oefenen is en waar leerlingen wel al op voorhand kennis kunnen maken met de toets, was dat er voor de Nio-toets nog niet. Voorbereiden is belangrijk om tijdens de toets optimaal te scoren. Vaak wordt er onbewust door het thuisfront of door de basisschool druk op de leerling gelegd. Hierdoor is de kans groot dat een leerling dusdanig gespannen aan de toets begint en daardoor lager scoort dan het daadwerkelijk intelligentieniveau van de leerling. Dit kan, vanwege het belang van de toets, verstrekkende gevolgen hebben.

    Sinds de komst van de site WWW.NIOTOETS.NL kan elke leerling goed voorbereid aan de toets beginnen. Op deze site krijgt men een goede indruk van de originele nio-toets. De leerling kan zelfs een oefentoets maken die een zeer reëel beeld geeft van het origineel. Tijdens deze oefentoets worden alle 6 de onderdelen duidelijk, met behulp van een filmpje en voorbeelden uitgelegd. Daarna gaat de leerling ook zelf oefenen met alle onderdelen. Uiteraard gaat het hier om een oefentoets en niet om de originele nio-toets.

    Deze oefentoets kan gewoon thuis via internet gemaakt worden. Ouders kunnen meekijken en hun kind helpen met de voorbereiding. Na het maken van de oefentoets komt de leerling dus niet meer voor verrassingen te staan. De kans op stress of blokkades worden door het maken van de toets zo goed als weggenomen. Hierdoor is de kans dat een leerling naar het juiste vervolgonderwijs gaat aanzienlijk groter.

  • rozemarijn

    hallo

    ik ben iemand uit groep 8 en ik krijg over 2 weken de nio toets en ik wil vantevoren een beetje oefenen

    hebben jullie misschien oefensite''s

  • Kees

    Een slechte zaak, zo'n site, waar je de NIOtoets tegen betaling kunt oefenen!!

    Is nergens voor nodig, aangezien je bij de afname van de NIO (mits dit individueel gebeurt) vóór iedere subtest een duidelijke instructie krijgt over die subtest en óók mag oefenen met opgaven vóórdat je aan elke subtest begint.

    Zonde van je geld en als je je zó moet voorbereiden op dergelijke testen, dan kun je wel voor iedere intelligentie- en capaciteitentest dergelijke commerciële

    activiteiten ontplooiien als www.niotoets.nl

  • herman

    Beste mensen,

    De uitvinders van de nio toets staan helemaal niet achter deze oefentoetsen.

    Ze raden het zelfs af.

    Misschien wel geldklopperij, uiteindelijk wordt in Nederland overal een slaatje uitgeslagen….

    herman

  • herman

    Nog even een link beste mensen…

    http://www.boomtestuitgevers.nl/files/NIO_informatiebrief_niet_oefenen.pdf

  • maryam

    hallo ,

    ik heb overmorgen nio en ik heb niet zo `n goeie cijfers dus ik wou vragen heeft iemand voor mij een tip ?

    en ik wou vragen voor kinderen die nio all gemaakt hebben of het makkelijk of moeilijk is?

    B)

  • angel1213

    hallo ik ben ieman duit groep 8 en moet morgen een niotoets maken

    hebben jullie tips om niet te zenuwachtig te zijn:)-D

  • dsgad

    www.leestrainer.nl

  • Thomas

    Waarom zou je je kinderen geen kennis laten maken met het soort oefeningen van de NIO toets?

    Als dat je minder zenuwachtig maakt, zou ik het zeker doen. Ik heb mijn zoon oefeningen laten maken op www.nio-toets-oefenen.nl. En dat ging prima. Nu wist hij van tevoren wat voor soort vragen hij kon verwachten en was hij een stuk zekerder van zichzelf.

  • Marcel

    Het is ook mogelijk om de NIO als second opinion te laten afnemen. Kinderen die de CITO om wat voor reden dan ook slecht hebben gemaakt krijgen zo een 2e kans. In de weken na de bekendmaking van de CITO worden er door het hele land NIO toetsdagen georganiseerd. Hier vind je meer informatie: http://www.niotoetsen.nl